Consultarea structurilor asociative ale APL
Despre modul în care se face consultarea structurilor asociative, conform legii, înainte de adoptarea actelor normative de interes pentru administraţia publică locală, vă rugăm să citiţi mai jos.
ASOCIAŢIA COMUNELOR DIN ROMÂNIA
Nr. 97 din 18 septembrie 2010
MINISTERUL FINANȚELOR PUBLICE,
DOMNULUI Gheorghe GHERGHINA,
PREȘEDINTELE COMITETULUI PENTRU FINANȚE PUBLICE LOCALE,
Confirm primirea adresei dumneavoastră înaintată sub nr. 372866/16.09.2010, precum și faptul că-mi manifest întreaga mea disponibilitate să particip nu numai la o întâlnire a Comitetului pentru finanțe publice, ci la ședința ordinară sau extraordinară a acestei structuri de tip partenerial, declarându-mă responsabil pentru foarte dintre prevederile legale ce privesc administrația publică locală, scriindu-le efectiv, pe de o parte, dar extrem de decepționat în ceea ce privește înțelegerea și aplicarea lor de către administrația publică centrală, pe de altă parte.
Pentru a fi mai bine înțeles, consider că se impune să facem o analiză a câtorva dintre prevederile Hotărârii Guvernului nr. 595/2007 privind funcţionarea şi atribuţiile Comitetului pentru finanţe publice locale, respectiv:
„Art. 2. – (1) Comitetul are următoarele atribuţii:
a) analizează propuneri privind limitele sumelor pentru echilibrare ce se alocă anual de la bugetul de stat la bugetele locale, precum şi modul de fundamentare şi repartizare a acestora pe judeţe şi face recomandări pentru îmbunătăţirea sistemului de repartizare;
b) analizează propunerile privind modificarea criteriilor şi formulei de alocare a sumelor pentru echilibrare ce vor fi repartizate pe judeţe şi, respectiv, pe unităţi administrativ-teritoriale şi face recomandări pentru îmbunătăţirea sistemului de echilibrare;
c) formulează propuneri asupra proiectelor de acte normative ce cuprind reglementări cu caracter financiar şi fiscal privind unităţile administrativ-teritoriale, atunci când consideră necesar;
d) analizează disfuncţionalităţile semnalate de către reprezentanţii unităţilor administrativ-teritoriale determinate de modificările legislative, precum şi impactul acestora asupra finanţelor publice locale şi formulează recomandări pentru îmbunătăţirea cadrului legal;
e) analizează modul de aplicare a prevederilor art. 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi face recomandări pentru îmbunătăţirea prevederilor legale;
f) analizează evoluţia veniturilor şi cheltuielilor bugetelor locale şi formulează propuneri de îmbunătăţire a cadrului legal;
g) formulează propuneri pentru standarde şi condiţii minimale pe care să le îndeplinească aplicaţiile informatice utilizate de administraţia publică locală şi face demersuri pentru compatibilizarea sistemelor informaţionale şi informatice destinate gestionării datelor privind bugetele locale;
h) analizează propunerile de standarde de cost şi de calitate pentru prestarea serviciilor publice către populaţie elaborate de ministere şi face recomandări pentru ajustarea acestora;
i) analizează propunerile privind descentralizarea financiară şi fiscală elaborate de ministere şi formulează recomandări în acest sens.
(2) Comitetul prezintă Guvernului, anual, un raport privind activitatea acestuia.
(3) În exercitarea atribuţiilor sale Comitetul adoptă hotărâri, care se semnează de către preşedinte.
………………………………………………………………………………………………………
Art. 5. – (1) Comitetul se întruneşte trimestrial, în şedinţe ordinare, sau ori de câte ori este necesar, în şedinţe extraordinare.”
Totodată vă redau și textul adresei anterior menționate:
Pentru o și mai riguroasă analiză voi reda și semnificația unor cuvinte, potrivit Dicționarului explicativ al limbii române:
„ȘEDÍNȚĂ, ședințe, #s. f.# 1. Adunare organizată a membrilor unui corp constituit, a unui colectiv, a personalului unei întreprinderi, al unei instituții, pentru a discuta, pentru a dezbate și a hotărî ceva. ♦ …
ÎNTÂLNÍRE, întâlniri, #s. f.# Acțiunea de a (se) întâlni. ♦ Meci. – #V.# întâlni.”
Drept urmare, este fără echivoc că formularea din adresa dumneavoastră exprimă realitatea, respectiv starea de fapt, Comitetul pentru finanțele publice locale rezumându-și a acționa în cadrul unor întâlniri și nu a unor ședințe în care să-și exercite atribuțiile, neavând cunoștință de existența vreunor hotărâri adoptate de la data de 24 septembrie 2007 și până în prezent, deși am cerut acest lucru și la celelalte întâlniri.
Apreciez că se impune să facem și o retrospectivă a faptului că Hotărârea Guvernului privind funcţionarea şi atribuţiile Comitetului pentru finanţe publice locale trebuia să intre în vigoare până la data de 20 septembrie 2006, și aceasta s-a făcut pe data de 21 iunie 2007, iar ordinul comun al ministrului internelor și reformei administrative și ministerului economiei și finanțelor a fost publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe data de 24 septembrie 2007.
La orice întâlnire asistam cu câtă ușurință se privește relația cu administrația publică locală, fiind de notorietate frecventele incriminări efectuate, prin mass-media, de factori, să le zicem responsabili, din administrația publică centrală, de fiecare dată invocându-se incapacitatea autorităților administrației publice locale, pe nedrept. INCAPACITATEA ESTE, LA LOCUL EI, ÎN ALTĂ PARTE, NU LA TEMELIA ORICĂREI DEMOCRAȚII REALE!
Starea de fapt explică ușurința cu care se tratează, ca să nu zic ignoranța față de problemele colectivităților locale din România, fiind mult prea evidentă subminarea capacității administrative a unităților administrativ-teritoriale, cu precădere a comunelor.
În speranța că măcar prin această adresă voi fi înțeles, vă rog să reveniți la scrisoarea dumneavoastră redactând-o în concordanță strictă cu prevederile legale în vigoare, rugându-vă ca ordinea de zi a ședinței ordinare sau extraordinare, după cum apreciați că este posibil, să cuprindă:
1. Analiza modului de realizare a atribuțiilor Comitetului pentru finanțele publice locale de la constituire și până în prezent; identificarea persoanelor care se fac vinovate de starea de fapt în ceea ce privește organizarea și funcționarea necorespunzătoare a Comitetului pentru finanțele publice locale;
2. Prezentarea tuturor hotărârilor adoptate de către Comitetul pentru finanțele publice locale de la constituire și până în prezent;
3. Rapoartele de activitate ale Comitetului pentru finanțele publice locale prezentate în Guvern;
4. Prezentarea tuturor actelor normative adoptate sau emise, după caz, și care deși făceau obiectul analizelor în cadrul Comitetului finanțelor publice locale, nu au fost în prealabil analizate în acest organism consultativ, de la data de 21 iunie 2007 și până în prezent;
5. Propuneri privind îmbunătățirea activității Comitetului pentru finanțele publice locale;
6. Analiza realizării activităților și a termenelor prevăzute în calendarul bugetar, potrivit art. 37 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
7. Analiza propunerilor privind modificarea criteriilor şi formulei de alocare a sumelor pentru echilibrare ce vor fi repartizate pe judeţe şi, respectiv, pe unităţi administrativ-teritoriale şi face recomandări pentru îmbunătăţirea sistemului de echilibrare
8. Analiza propunerilor privind limitele sumelor pentru echilibrare ce se alocă de la bugetul de stat la bugetele locale pe anul 2011 și estimările pe anii 2012-2014, precum şi modul de fundamentare şi repartizare a acestora pe judeţe;
9. Alte propuneri formulate de reprezentanții Comitetului pentru finanțele publice locale.
Fără o analiză aprofundată a tuturor punctelor de mai sus, în ordinea propusă, consider că întâlnirea sau ședința, cum vreți să o numiți, este o „abureală” pentru toți, dorind doar să fie bifată o activitate de ochii lumii, cunoscându-se mult prea bine sistemul.
Totodată, ținând seama de prerogativele cu care este învestit Ministerul Administrației și Internelor în relația cu autoritățile administrației publice locale, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului administrației și Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare, propun modificarea art. 3 alin. (2) din Hotărârii Guvernului nr. 595/2007 privind funcţionarea şi atribuţiile Comitetului pentru finanţe publice locale, după cum urmează:
„(2)Preşedintele Comitetului este reprezentantul Ministerului Administrației și Internelor.”
În speranța că mesajul meu va fi apreciat ca fiind unul constructiv, pertinent și responsabil vă mulțumesc și vă asigur de înalta mea considerație, așteptând o reacție pe măsură.
Cu stimă,
Emil DRĂGHICI
Preşedinte
P.S. Ce importanță mai are punctul 8 propus de mine pentru ordinea de zi, atâta timp cât acestea deja au fost înaintate de către Ministerul finanțelor Publice, constatând că formularea din acea invitație la întâlnire exprimă realitatea disprețului față de lege, față de autoritățile administrației publice locale:
CONCLUZII: 1. Nicidecum analiză, ci prezentare! Nicidecum ședință, ci întâlnire! Nicidecum legalitate, ci doar fărădelege.
2. Aceste atitudini sunt expresia unor metode de acoperire a incapacității autorităților administrației publice centrale prin discreditarea autorităților administrației publice locale, în mod deliberat, pe toate căile, diminuându-le capacitatea administrativă.