Probleme la proiecte din PNDR

Marin Marc,

Nr. 34 / 05 aprilie 2011

 

Către,  MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE

În atenţia Domnului Ministru Valeriu TABĂRĂ

Referitor la.:   ÎMPLEMENTAREA PROIECTELOR FINANŢATE PRIN P.N.D.R.

 

Stimate domnule Ministru,

Având în vedere calitatea noastră de semnatari ai unor contracte de finanţare nerambursabilă din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală, Măsura 3.2.2. prin prezenta aducem la cunoştinţa dumneavoastră, unele probleme pe care le întâmpinăm în implementarea proiectelor, care generează mari  întârzieri în procesul de absorţie a fondurilor europene precum şi pierderea de fonduri în deficitul unităţilor administrative pe care le reprezentăm, a locuitorilor şi implicit a interesului public.

Plecand de la initiativa colegilor primari din Judetul Alba, Filiala Judeteana Cluj a Asociatiei Comunelor din Romania intrunita in adunarea generala din 5 aprilie 2011, a hotarat inaintarea catre d-voastra a unei scrisori similare. În urma analizelor si dezbaterilor am extras un număr de probleme comune cu care ne confruntam in implementarea acestor proiecte, şi care nu fac altceva decât sa încetineasca absorţia fondurilor europene.

Ştiindu-vă ca pe unul dintre cei ce se luptă pentru dezvoltare satului românesc, ţinând cont de faptul câ singura sursă de bani europeni pentru dezvoltarea infrastructurii la sate este Masura 322 din PNDR, unde şi aşa fondurile sunt mult mai mici faţă de nevoi, vă supunem atenţiei câteva probleme, a căror rezolvare, ar schimba viata în  comunele noastre, generând în mod indirect creşterea nivelului de trai al locuitorilor.

 

1.Considerăm faptul că cea mai gravă problemă cu care ne confruntăm derivă din obligaţia noastră (beneficiarilor de finanţare prin P.N.D.R., F.E.A.D.R.), conform contractului de finanţare, de a termina procedurile de achiziţie aferente proiectului în termenul de 1 an şi respectiv toate investiţiile din proiect în maxim 3 ani. Menţionăm faptul că termenul este foarte scurt ţinând cont, de faptul că procedurile aplicate conform prevederilor O.U.G. 34/2006 (cu privire la atribuirea contractelor de achiziţii publice) presupun termene specifice relativ mari de la iniţierea procedurii şi până la atribuirea contractului de achiziţie publică. Totodată A.P.D.R.P.  prin manualul beneficiarului efectuează un număr de 3 avizări ale dosarului de achiziţie (avizarea caietului de sarcini şi a documentaţiei, avizarea comisiei şi avizarea procedurii şi a contractului). Perioada de avizare este de 5 zile lucrătoare de la depunerea documentaţiei şi până la primirea fişei de avizare sau neavizare rezultând un număr de 15 zile – 3 săptămâni doar pentru ca documentele aferente achiziţiei să fie avizate( 15 zile deoarece avizările se fac consecutiv). Astfel pentru un proiect integrat cu un număr de 14 achiziţii, doar perioada  de avizare (în cazul în care avizarea se face consecutiv) este de 42 de săptămâni adică aproximativ 9 luni care sunt efectiv luni de stagnare a proiectului din punct de vedere al investiţiei. La aceste 9 luni se mai adaugă oricum si perioadele legale specificate de Ordonanţa nr. 34/2006 în care documentaţia e postată pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice), sau perioadele specificate a se respecta de la finalizarea evaluării şi până la semnarea contractului de finanţare sau eventuale contestaţii (legea este prea permisivă în ceea ce priveşte posibilitatea de a se depune contestaţii – conform prevederilor O.U.G. 34/2006 orice operator economic poate, formula contestaţii sau plângeri să determine astfel prelungirea termenului de achiziţie cu până la 6 luni chiar dacă acestea sunt nefondate). Această perioadă – în cazul în care achiziţiile se efectuează consecutiv depăşeşte cu mult perioada de un an – 365 de zile (având în vedere că o procedură de licitaţie în termeni legali durează cel puţin 70 de zile la care poate fi adăugată şi o perioadă de solutionare a contestaţiilor de către CNSC de 30 de zile, cu încă 10 de aşteptare a atacului la Curtea de apel rezultând astfel 110 zile).  Astfel, în condiţiile acestea, perioada de achiziţii necesară este de aproape 2 ani iar APDRP obligă beneficiarii – sub sancţiunea rezilierii contractului de finanţare – ca achiziţiile să fie efectuate într- un singur an ceea ce este de cele mai multe ori imposibil, dovadă fiind faptul că încă de la începutul implementării PNDR nici un beneficiar nu a reuşit a se încadra cu procedurile de achiziţie în termenul iniţial din contractul de finanţare. În cazul unui atac la Curtea de Apel procedura de achiziţie se poate prelungii până la 18 luni sau chiar mai mult. Cu toate acestea din discuţiile purtate cu reprezentanţii A.P.D.R.P. prelungirea termenelor contractelor de finanţare (perioada de derulare a achiziţiilor şi de execuţie a construcţiilor) peste perioada maximă de 3 ani este posibilă doar cu penalizarea beneficiarului cu o valoare de 2% din valoarea totală a contractului de finanţare (această penalizare aplicată comunelor se poate ridica până la 120 000 euro – 500 000 lei –  în cazul unui proiect integrat în condiţiile în care bugetul anual al unei comune medii nu depăşeşte 1 000 000 lei/an) generând astfel pericolul de neîndeplinire a contractului de finanţare şi de pierdere a finanţării. În concluzie, deşi există anumiţi factori (prevederi legale, cerinţe procedurale impuse, etc.) care,  independent de modul de implementare, pot genera suplimentări ale termenelor de derulare a proiectelor, beneficiarilor le este impusă respectarea termenului contractual de 3 ani (derularea procedurilor de achiziţie + construcţia efectivă) sub sancţiunea unor penalizări.  Menţionăm faptul că nu este respectat principiul (european – promovat de U.E.) al proporţionalităţii astfel: deşi Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară implementează proiecte complexe cu valori de  maxim 6 milioane de euro (faţă de ceilalţi beneficiari publici care pot implementa proiecte cu valori de până la maxim 2,5 milioane de euro) termenul de implementare impus A.D.I. – urilor este similar termenului impus şi celorlalţi beneficiari – de maxim 3 ani  fără a se lua în calcul că există un raport direct proporţional între valoarea proiectului şi cantităţile de lucrări pe care le prevede şi totodată un raport direct proporţional între termenul de realizare şi cantităţile de lucrări.

Potrivit celor mai sus relatate, solicităm reanalizarea prevederilor contractelor de finanţare (încheiate între A.P.D.R.P şi beneficiarii de fonduri din F.E.A.D.R..) în sensul modificării/suplimentării termenelor maxime de derulare a procedurilor de achiziţie şi a termenelor de execuţie efectivă a lucrărilor  şi implicit eliminarea penalizării în cuantum de 2% pentru nefinalizarea proiectelor în termen de 3 ani. Se impune astfel eliminarea riscului de neîndeplinire a prevederilor  contractelor de finanţare.

2. O altă problemă gravă cu care ne confruntăm în procesul de implementare vizează rambursarea cheltuielilor efectuate înaintea semnării contractului de finanţare (Ex. studiile de fezabilitate, geo, topo. etc..). Deşi aceste cheltuieli sunt eligibile conform prevederilor GHIDULUI SOLICITANTULUI, A.P.D.R.P. – prin compartimentele de achiziţii publice refuză avizarea lor fără prezentarea unor documente din partea contractanţilor, specifice procedurii interne a A.P.D.R.P (certificate fiscale, de atestare fiscală şi constatatoare,  valabile la semnarea contractului). Menţionăm faptul că prin GHIDUL SOLICITANTULUI sau prin alte documente emise de A.P.D.R.P., înaintea semnării contractelor de finanţare, nu se aduce la cunoştinţa beneficiarilor asupra documentelor  necesare a se prezenta la avizarea achiziţiei efectuate înaintea semnării contractului, obligaţia beneficiarului fiind de a derula procedura în conformitate cu prevederile legale în vigoare, respectiv O.U.G.34/2006 care potrivit  Art 19 (cu privire la achiziţiile directe) nu presupune existenţa la dosarul achiziţiei decât a contractului de furnizare/servicii/lucrări a notei justificative şi a facturii. Prin solicitarea ulterioară de către A.PD.R.P. (în procesul de avizare a achiziţiei) a unor documente emise de către organisme ale statului şi care nu pot fi eliberate retroactiv, se blochează accesul beneficiarului la rambursarea sumelor plătite, penru proiect, înaintea semnării contractului de finanţare, cauza fiind neavizarea achiziţiilor. Acest fapt generează pierderea unor importante sume de bani ţinând cont de faptul că pentru unele proiecte cheltuielile efectuate înaintea semnării contractului de finanţare depăşesc 100 000 lei.

Potrivit celor mai sus relatate, solicităm modificarea procedurii A.P.D.R.P. de avizare a achiziţiilor publice efectuate înaintea semnării contractului de finanţare prin impunerea cerinţei ca achiziţia să fie făcută în conformitate cu prevederile O.U.G. 34/2006(legislaţia naţională în materia achiziţiilor publice) fără a solicita documente în plus (documente pe care autorităţile statului nu le pot emite retroactiv) sporind astfel birocraţia procedurală.

 

3. O altă problemă vizează maculatura imensă şi numărul de dosare solicitate.  Cu toate că în GHIDUL SOLICITANTULUI  cheltuielile cu consumabilele (hârtie, toner, bibliorafturi, capse, etc..) nu sunt considerate eligibile (în contradicţie cu celelalte programe ce gestionează fonduri europene POR, PODCA, POS CCE care prevăd astfel de cheltuieli) maculatura solicitată de către A.P.D.R.P. este imensă generând astfel cheltuieli mari din partea beneficiarilor, cheltuieli care împovărează astfel bugetul şi aşa destul de mic al comunelor şi care nu pot fi rambursate în vreun fel din F.E.A.D.R. Aceste cheltuieli ( ţinând cont că este vorba şi de multiplicarea unor, planşe A0, copii  după documentaţii de achiziţii etc..) se pot ridica până la 30 000 – 40 000 lei în toată perioada de implementare a unui proiect.

Un impediment este si spatiul mare necesar pentru depozitare. La CRPDRP Satu Mare si holurile sunt pline cu munti de dosare.

Potrivit celor mai sus relatate, solicităm introducerea unei prevederi în cadrul procedurilor A.P.D.R.P.  prin care documentele aferente implementării pot fi transmise în format electronic sau posibilitatea disponibilizării de fonduri  în vederea suportării acestor cheltuieli. 

4.O altă problemă ţine de răspunderea APDRP faţă de documentaţiile de achiziţii avizate.  Deşi procedurile de avizare necesită termene lungi iar experţii pot impune modificarea documentaţiei de achiziţie, APDRP conform contractului nu îşi asumă nici o răspundere faţă de documentaţia pe care o avizează sau pe care o modifică pentru a o aviza. Răspunderea este în întregime a autorităţii. Considerăm că atâta timp cât se solicită un anumit termen pentru avizare sau se solicită modificarea documentaţiei de către experţii A.P.D.R.P. în vederea avizării răspunderea pentru modificările (avizările/neavizările) impuse trebuie imputată experţilor A.P.D.R.P.

5.O altă problemă o reprezintă TVA-ul care pune in dificultate administratiile mici care deruleaza proiecte mari – Se impune o solutie pentru TVA deoarece in acest moment trebuie suportat de beneficiar pană la rambursarea lui . Ţinând cont de faptul că beneficiarii sunt unităţi administrative din mediul rural cu cele mai mici bugete (de multe ori nu acoperă cheltuielile cu salarizarea personalului de specialitate) se impune a se găsi o soluţie de urgenţă în vederea  demarării operaţiunilor financiare aferente implementării proiectelor.

Consideram ca si marirea procentului de avans pentru contractele cu 20% sau creditarea fara costuri pot fi solutii pe care sa le luati in analiza.

6. CRPDRP Satu Mare se mai confrunta si cu lipsa de personal raportata la volumul imens de munca, ceea ce duce la termene mai mari pentru avizari, verificari, redactari acte aditionale, etc.

Desigur solutia ar fi deblocarea restrictiilor la angajare in acest domeniu si salarizarea atractiva pentru atragerea de specialisti.

Luând în considerare faptul că  problemele mai sus enumerate au fost aduse la cunoştinţa A.P.D.R.P. încă din anul 2009 şi pe parcursul anului 2010 prin diferite adrese şi memorii înaintate de beneficiari în mod individual dar fără a se lua vreo măsură pentru rezolvarea lor, noi, semnatarii acestei adrese ne rezervăm dreptul de a aduce la cunoştinţa Comisiei Europene modul defectuos de gestionare a fondurilor alocate din F.E.A.D.R. pentru Romania.

În speranţa că veţi aduce la cunoştinţa noastră punctul dvs. de vedere faţă de cele mai sus formulate şi veţi da curs cererii noastre spre a rezolva problemele generale cu care se confruntă beneficiarii de finanţare din F.E.A.D.R. , Măsura 3.2.2.,

VĂ MULŢUMIM.

Beneficiarii de finanţare din F.E.A.D.R. , Măsura 322, din Judeţul Cluj.

Preşedinte Filiala Judeţeană Cluj a ACoR

Ovidiu COLCERIU